|

A fekete berkenye csodája (2. rész)

Az elmúlt héten beszámoltam Neked arról, hogy Járai Dorkával, egy ifjú dietetikus hölggyel fél éven keresztül tanulmányoztuk az Aronia Melanocarpa, azaz a fekete törpeberkenye (és más, fő bogyósunk) áldásos hatását.

Az első részben a bogyók antioxidáns hatásáról írtam mélyebben.

Ha erről esetleg lemaradtál, itt megtalálod a bejegyzést: A fekete berkenye csodája (1. rész)

A mai hírlevélben az arónia szív- és érrendszer egészségére tett pozitív hatásáról írok. A levél végén megtalálod a konkrét kutatásokat is, ha érdekelnek a tudományos bizonyítékok, akkor ajánlom figyelmedbe őket.

Nézzük akkor, hogy a szív- és érrendszerre miért és hogyan hat pozitívan az arónia…

A berkenyében található fenolos anyagok közül mind a klorogénsav (72-11 mg/100g), mind a kvercetin (›71 mg/100g) olyan vegyületek, amelyek részt vehetnek a szív- és érrendszeri betegségek kezelésében és megelőzésében.
(Ren et al., 2022b)

Egy 2021-ben végzett metaanalízis kimutatta, hogy az arónia bogyók kivonatának hat-nyolc héten át történő napi szedése szignifikánsan csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának fő tényezőit; a szisztolés vérnyomást és az összkoleszterinszintet.
(Hawkins et al., 2021)

Ennek hátterében az endotélsejtek működésére gyakorolt pozitív hatásuk állhat. Az Aronia melanocarpa-kivonat idő- és dózisfüggő módon serkenti az nitrogén-oxid (NO) szintézist, valószínűleg magas fenol-tartalmának köszönhetően.

A NO az érrendszeri működés kulcsfontosságú modulátora. Az endotélsejtek diszfunkciója csökkent NO-termelődést idézhet elő, ami pedig a szív- és érrendszeri betegségekre (CVD) való fokozott fogékonyságot eredményezhet.
(Varela et al., 2016)

Hogyan fogyaszd?

A legjobb a reggeli müzlibe, esetleg egy alacsonyabb cukortartalmú süteménybe tenni… esetleg fermentálni, bár a sós ízt szokni kell.
Én -mivel nem vagyok vegán 😊- a fanyarkás íze miatt, készítettem szószt is belőle az erősebb ízű húsok mellé (marha, bárány,…).

A cikk Járai Dóra irodalomkutatása alapján készült.

A fekete berkenye csodája (1. rész)
A fekete berkenye csodája (3. rész)

Tudományos források:

Hawkins, J., Hires, C., Baker, C., Keenan, L., & Bush, M. (2021). Daily supplementation with aronia melanocarpa (chokeberry) reduces blood pressure and cholesterol: a meta analysis of controlled clinical trials. Journal of Dietary Supplements, 18(5), 517–530. https://doi.org/10.1080/19390211.2020.1800887

Jurendić, T., & Ščetar, M. (2021). Aronia melanocarpa Products and By-Products for Health and Nutrition: A Review. Antioxidants, 10(7), 1052.
https://doi.org/10.3390/antiox10071052

Lee, H. Y., Weon, J. B., Jung, Y. S., Kim, N. Y., Kim, M. K., & Ma, C. J. (2016). Cognitive-Enhancing Effect of Aronia melanocarpa Extract against Memory Impairment Induced by Scopolamine in Mice. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2016, 1–7. https://doi.org/10.1155/2016/6145926

Li, Y., Nguepi Tsopmejio, I. S., Diao, Z., Xiao, H., Wang, X., Jin, Z., & Song, H. (2022). Aronia melanocarpa (Michx.) Elliott. attenuates dextran sulfate sodium-induced Inflammatory Bowel Disease via regulation of inflammation-related signaling pathways and modulation of the gut microbiota. Journal of Ethnopharmacology, 292, 115190.
https://doi.org/10.1016/j.jep.2022.115190

Mu, J., Xin, G., Zhang, B., Wang, Y., Ning, C., & Meng, X. (2020). Beneficial effects of Aronia melanocarpa berry extract on hepatic insulin resistance in type 2 diabetes mellitus rats. Journal of Food Science, 85(4), 1307–1318.
https://doi.org/10.1111/1750-3841.15109

Ren, Y., Frank, T., Meyer, G., Lei, J., Grebenc, J. R., Slaughter, R., Gao, Y. G., & Kinghorn, A. D. (2022a). Potential Benefits of Black Chokeberry (Aronia melanocarpa) Fruits and Their Constituents in Improving Human Health. Molecules, 27(22), 7823.
https://doi.org/10.3390/molecules27227823

Ren, Y., Frank, T., Meyer, G., Lei, J., Grebenc, J. R., Slaughter, R., Gao, Y. G., & Kinghorn, A. D. (2022b). Potential Benefits of Black Chokeberry (Aronia melanocarpa) Fruits and Their Constituents in Improving Human Health. Molecules, 27(22), 7823.
https://doi.org/10.3390/molecules27227823

Rugină, D., Sconţa, Z., Leopold, L., Pintea, A., Bunea, A., & Socaciu, C. (2012). Antioxidant Activities of Chokeberry Extracts and the Cytotoxic Action of Their Anthocyanin Fraction on HeLa Human Cervical Tumor Cells. Journal of Medicinal Food, 15(8), 700–706.
https://doi.org/10.1089/jmf.2011.0246

Varela, C. E., Fromentin, E., Roller, M., Villarreal, F., & Ramirez-Sanchez, I. (2016). Effects of a Natural Extract of Aronia melanocarpa Berry on Endothelial Cell Nitric Oxide Production. Journal of Food Biochemistry, 40(4), 404–410.
https://doi.org/10.1111/jfbc.12226

Hasonló bejegyzések

  • Természetes ecetek

    Bevezetés Az eceteket amellett, hogy már évszázadok óta használják háztartási és főzési célokra, kedvező összetételük miatt természetes gyógymódként is alkalmazzák. (Khezri…

  • Feketeberkenye antocianinjai a vastagbélrák elleni kutatásban

    A vastagbélrák (CRC) az egyik leggyakoribb rosszindulatú daganat a világon. Ebben a vizsgálatban a Caco -2 in vitro sejtmodellt használták az Aronia melanocarpa Elliot antocianinok (AMA) vastagbélrákra gyakorolt ​​hatásának és mechanizmusának tanulmányozására.

  • Tavaszi fáradtság – mit tegyünk ellene?

    Bárhogyan is igyekszünk, tél végére valahogy mégis mindig elfáradunk. A fáradtság, álmosság érzés egy része természetes, hiszen az ember a természet része, és télen a mi égövünkön a természet megpihen, lelassul. Másik része viszont azzal van összefüggésben, hogy télen a krónikus, akár rejtett (gyulladásos) betegségek egy része felerősödik,…

  • 2022-re több lesz az elhízott, mint a sovány fiatal, és drasztikusan nő az alultápláltak száma, a fejlett világban is!

    Világviszonylatban az elmúlt negyven évben tízszeresére nőtt az elhízottak száma az 5-19 éves korosztályban. Egy új kutatás szerint 2022-re már több lesz az elhízott fiatal a világon, mint amennyi a sovány. Az új kutatási eredményekhez – amelyeket a Lancet nevű szaklapban jelentették meg – több mint ezer tudós szolgáltatott adatokat az 1975 és 201…

  • A fekete berkenye csodája (3. rész)

    Az előző hónapban elkezdtem írni egy sorozatot az Aronia Melanocarpa, azaz a fekete törpeberkenye áldásos hatásának bemutatásáról. Az első részben a bogyók antioxidáns…

  • Fermentált (tejsavasan erjesztett) paradicsom

    Gyerekkorom egyik legkedveltebb vacsorája a hagymás, tört krumpli, házi savanyú káposztával. Sok hagymával, és egyáltalán nem „diétásan”: a hagymás, tört krumpli csakis megfelelő mennyiségű zsiradékkal finom (disznó-, kacsa-, libazsír). Gyakran ettük, imádtam, és én egyedül a családban még aludttejet is ittam hozzá (nem, nem volt veszélyes kombiná…